Kolttien musiikkiperinteestä
Kolttasaamelaisen vaimoihmisen tapa kutsua kotieläimiään
- pihaporoja tai lampaita - oli kuin musiikkiesitys konsanaan. Hänen
äänensä helisi, "däbätti", maanitteli,
kutsui nimeltä, puhui omalla kielellä mitä hellyttävimmällä
tavalla. Kotieläinten myötä on kadonnut nykypäivän
elämästä tämä omaperäinen, ehkä kansanmusiikkiin
luettava taito.
Leuddit - kolttasaamelaiset joiut - tulivat tunnetuksi kansanmusiikin
tutkijoiden Armas Launiksen ja A. O. Väisäsen esiteltyä
kirjoituksissaan ja tutkielmissaan myös olttaleuddeja. Myöhemmin
leuddit ovat olleet myös kansanmusiikin professori Heikki Laitisen
tutkimuskohteena.
Leuddit voidaan jakaa lyhyisiin, aforisminomaisiin eläinleuddeihin,
myyttisiin, esimerkiksi paikkojen syntyhistorioihin liittyviin, leuddeihin
sekä henkilöleuddeihin. Viimeksi mainittu ryhmä on laajin
ja tänä päivänä parhaiten tunnettu. Tunturisaamelaisiin
joikuihin verrattuna kolttakeuddit ovat melodisempia ja eeppisiä,
sanonnaltaan kertovia. Henkilöleuddissa kerrotaan usein ihmiselämän
taitekohtiin liittyvistä tapahtumista kuten rakastumisista, kosinnoista
ja naimisiinmenoista, mutta myös jokapäiväisen elämän
sattumuksista.
Leuddeja on laulettu yksin ollessa tai käsitöitä tehdessä,
soudellessa ja porolla ajessa. Mutta leuddittu on myös seurallisissa
tilanteissa, kun on vietetty juhlapäivää ystävien
ja sukulaisten kanssa, istuttu pöydän ympärillä ja
juhlistettu tapaamista pikareista juoduin maljoin ja maljapuhein. Leudd-musiikkia
on tallennettu äänilevylle, jolla esiintyvät sevettijärveläiset
Vassi Semenoja, Helena Semenoff ja Domna Fofonoff. Saamelaismuseo Siida ja Kansanmusiikki-instituutti julkaisivat vuonna 2007 kirjan ja cd-levyn Maaddârää'jji leeu'd - Esivanhempien leuddit. Teos perustuu professori Erkki Alakönnin tallenteisiin ja valokuviin ja sen ovat toimittaneet Marko Jouste, Elias Mosnikoff ja Seija Sivertsen. Maailmanmusiikin keskus julkaisi vuonna 2007 Son vuäinn - Hän näkee - Kolttasaamelaisten leuddeja Kuolasta.
 |
Kietkamissa eli
komsiossa nukutettavaa lasta on saateltu uneen kehtolauluin. Kuva:
Museovirasto |
Kolttasaamelaiseen musiikkiperinteeseen kuuluvat muiden itäisten
heimojen tapaan kehtolaulut ja itkuvirret. Kietkamissa eli komsiossa nukutettavaa
lasta on saateltu uneen kehtolauluin, joissa on yhteneväisiä
piirteitä vastaavaan vienankarjalaiseen perinteeseen. Lähellä
karjalaista ja venäläistä perinnettä on myös
tapa laulaa itkuvirsiä. Itkuvirsiä on laulettu haudoilla, poikien
ja miesten sotaan lähtiessä tai morsiamen kotoa lähtiessä.
Kansantanssit ovat Kuolan niemimaalle levinneet itäistä kulttuuritietä.
Aluksi on tanssittu laulun säestyksellä, 1800-luvun loppuvuosikymmenillä
2- ja 3-rivisten hanureiden ja myöhemmin myös huuliharppujen
säestyksellä. Vanhinta kerrostumaa edustaa miesten ja naisten
vuorolaululla säestetty rivitanssi Ay nam ladan eli Tattarin kylvö.
Tunnetuin tansseista lienee katrilli, mutta yhtälailla on tanssittu erilaisia
kruugeja, korobuskaa, pas d'espagnea, krakoviakia, oiraa, sestjorkaa,
vintjorkaa ja okkoldonaa - eurooppalaisia ja venäläisiä
seura- ja kansantansseja. Kolttasaamelaisten kansantanssista on olemassa
videotallenteita
Tanssilaulun taitajia ei kolttasaamelaisten keskuudessa juurikaan enää
ole. Samoin ei nuoressa polvessa ole enää perinteisten tanssin
säestysinstrumenttien -hanureiden tai huuliharppujen- soittajia.
Sen sijaan leudd-perinne on elpynyt, ja nuoria taitajia on noussut esiintyviksi
taiteilijoiksi asti. Myös viihdemusiikkia koltankielisin sanoituksin
on tehty 1970-luvulta asti. Tunnetuin viihdemusiikin, mutta myös
perinteisen leuddin taitaja on Jaakko Gauriloff. Hän on levyttänyt
koltankielisiä laulelmiaan mm. Kuä'cǩǩem suäjai vuel'nn - Kotkan siipien alla. Viime aikoina kolttasaamelainen musiikki on saanut uusia muotoja: Tiina Sanila on julkaissut rockmusiikkia koltaksi.
|