|
|
|
Petsamosta Inariin
Petsamon alue, joka liitettiin Tarton rauhanteossa Suomeen, oli Suenjelin,
Paatsjoen ja Petsamon saamelaisten kotiseutualuetta. He olivat alueen
alkuperäisasukkaita. Usean vuosisadan ajan alueelle oli siirtynyt
muitakin asukkaita: venäläisiä, karjalaisia, meri- ja tunturisaamelaisia
Norjasta, suomalaisia ja joitakin komejakin. Nämä myöhemmin
tulleet väestöryhmät kavensivat luonnollisesti alkuperäisväestön
elinmahdollisuuksia ja haittasivat alkuperäisväestön vuotuiskiertoon
perustunutta elämää.
Vuotuiskierto tapahtui kalastusmahdollisuuksien pohjalta. Poronhoito
sopeutettiin vuotuiskiertoon. Ainoastaan Suenjelissa pystyttiin toteuttamaan
vuotuiskiertoa sukualueilla talvi-, kevät-, kesä- ja syyspaikkojen
välillä. Suenjel menetti kuitenkin osan perinteisiä alueitaan
ensimmäisen maalimasodan seurauksena. Tarton rauhan raja piirrettiin
viivasuorana halki Sverloffien sukualueiden Korvatunturilta Vaitolahteen
Barentsin meren äärellä. Tarton rauhan raja katkaisi monia
perinteisiä elinkeinollisia yhteyksiä, mutta myös sukulaisuussuhteet
naapurikyliin katkesivat väkivaltaisesti.
|
|
Kolttasaamelaiset siidat:
1) Näätämö, 2) Paatsjoki, 3) Petsamo, 4) Muotka,
5) Suonikylä, 6) Nuortijärvi ja 7) Hirvas.
Kartta: Saamelaismuseo Siida |
Vuotuiskiertoreitit kolttasaamelaisissa
siidoissa 1900-luvun alussa.
Kartta: Saamelaismuseo Siida |
|
Fedosia Jefremoff lapsineen kevätmuutossa
Petsamovuonolla. Kuva: Museovirasto |
Petsamon alue oli jakaantunut mainittujen kolmen saamelaiskylän
välille niin, että kunkin kylän alue sijaitsi tietyn vesistöalueen
piirissä: Paatsjoen vesistön, Petsamojoen vesistön ja Tuulomajoen-Luttojoen
vesistön alueilla. Kyläalueitten väliset rajat tunnettiin
tarkasti. Joskus saatettiin kyläkokouksen päätöksellä
antaa omaa aluetta naapurikylän käyttöön määrätyksi
ajaksi. Kylähallinto oli alkuperäisväestön oma tapa
säädellä elinkeinollisia ja sosiaalisia suhteita alueellaan.
Sukujen päämiehet kokoontuivat pohtimaan tärkeitä
ajankohtaisasioitaan ja tekemään niistä päätöksiä.
Kylissä valittiin edusmies, kylän vanhin, johtamaan kylän
hallintotoimia.
Kun Petsamo liitettiin Suomeen vaikeutui perinteisten elinkeinojen harjoittaminen
entisestään. Uusia väestöryhmiä saapui Petsamoon,
tie toi ennen syrjäiset alueet helposti saavutettaviksi, erityisesti
merikalastuksen osalta menetettiin perinteisiä alueita ja kalastuspaikkoja
tulokkaille.
Suomen valtiolle vannottiin uskollisuudenvala, mutta uusi kotimaa kiinnitti
vain vähäisesti huomiota alkuperäisväestön oikeuksiin.
|
Darja, Elli ja Saveli ikuistivat
itsensä Kalajoen valokuvaamossa ollessaan evakossa Pohjanmaalla.
Kuva: Yksityisarkisto |
Talvisodan tapahtumat 1939 pakottivat Petsamon alueen saamelaisetkin
evakkoon: suonikyläläiset Tervolaan, Paatsjoen saamelaiset naapurimaahan
Norjaan ja Petsamonkylän saamelaiset jäivät evakuoinnissa
tapahtuneiden viivästysten johdosta sotatoimialueelle ja tulivat
evakuoiduksi Neuvostoliiton puolelle, keskelle Kuolan niemimaata. Jatkosodan
evakuoinnissa Petsamon alueen saamelaiset siirrettiin vuonna 1944 muiden
mukana Pohjanmaalle: Kalajoelle ja Oulun seudulle. Sieltä he pääsivät
palaamaan pohjoiseen vuoden 1945 kesällä, jotkut vasta vuonna
1946.
Petsamo oli menetetty sodassa, joten Petsamon alueen saamelaisille oli
löydettävä uudet asuinpaikat. Tilapäisesti asuttiin
Nellimin, Raja-Joosepin ja Ivalon välisellä alueella lopullista
sijoitusta odotellen. Lopullisen sijoitussuunnitelman mukaan Petsamonkylän
saamelaiset sijoitettiin Nellimin alueelle, Paatsjoenkylän saamelaiset
Keväjärvelle ja Suenjelin eli Suonikylän saamelaiset Sevettijärven-Näätämön
alueelle. Muutama Paatsjoen saamelaisperhe sijoittui Sevettijärven
alueelle, lähemmäs Norjan rajaa, ja muutama suonikyläläinen
Nellimin seudulle.
|
Ennen lopullisia sijoituspaikkoja
asuttiin tilapäisissä asumuksissa Luton alueella, Pikku-Petsamossa
ja Tsarmijärvellä. Kuvassa Uljana ja Matti Fofanoff Nangujärvellä.
Kuva: Yksityisarkisto |
Lopullinen sijoittuminen uusille alueille tapahtui pääosin
vuoden 1949 aikana. Aikanaan säädettiin asutuslaki, jossa määriteltiin
mm. oikeudet maahan ja veteen uudella kotiseudulla.
|
|