Helmikirjontaa, juuri- ja tuohitöitä, värttinälankaa
Näkyvin ja näyttävin piirrekolttasaamelaisessa käsityössä
on rikas helmikirjailun käyttö päähineissä, vöissä
ja laukuissa, nykyään myös miesten verkatakeissa. Kolttasaamelaisen
naisen päähineessä erotetaan tytön-, vaimon- ja leskenpäähineet.
Päähine on aina peitetty huivilla. Vain kotona, omaisten läsnäollessa
on voitu olla ilman huivia, pelkässä päähineessä.
Miehet ovat käyttäneet talvisaikaan komeaa kettunahoin, helmikirjailuin,
napein ja tupsunauhoin koristeltua verkalakkia.
Naisen pukuna käytetään venäläisellä ja
karjalaisella perinnealueella yleistä olkainpukua, sarafania.
Sen päälle puetaan hiuslaskoksin ja pitsein koristettu, tyköistuva
pusero eli kurtta. Jalkineina on käytetty kesäisin pauloitettuja
sisnanahkajalkineita ja talvisin karvakenkiä.
Lampaanvilla on ollut materiaalina sukkiin, vanttuisiin ja raanuihin.
Villa on kehrätty värttinällä kulloiseenkin tarkoitukseen
sopivan vahvaksi langaksi. Kolttasaamelainen vantus tunnetaan muodostaan,
kuviomallistaan ja väriyhdistelmistään sekä liitetään
tekijäänsä tai tietyn kylän tekijöihin. Vanha
käsityöntekijä Marfa Orttonen tiivisti silti vanttuuntekoa
koskevat opit yhteen lauseeseen: "Pakkanen on paras mallin opettaja!"
Kolttaraanu on alun perin valmistettu makuuraanuksi, johon on voitu kääräistä
niin lapset kuin lampaatkin ahkiossa talvikylästä kevätpaikoille
muutettaessa. Raanu kudotaan pystykangaspuissa paimentolaiskansojen tapaan
kautta maailman. Menneitten vuosikymmenten tunnetut raanuntekijät
Anastasia Moshnikoff ja Darja Jefremoff ovat olleet esittämässä
raanuntekoa Seurasaaren Antinpirtissä 1950-luvulla. Raanunteko kaikkine
yksityiskohtineen on tuolloin tallennettu myös filmille.
Tuohi- ja juurityöt ovat kuuluneet erityisesti suonikyläläisten
käsityötaitoihin. Kasvoihan heidän sukualueillaan sekä
mäntyjä että koivuja. Juuritöitä tehtiin sekä
männyn että koivunjuuresta: vasuja, vakkoja, sokerikkoja
Tuohiastioita tehtäessä juurta käytettiin ompelemiseen.
Juurityötaidon on siirtänyt kolttasaamelaisten nykypolville
käsityöntaitaja Domna Fofonoff ja hänen työtään
on jatkanut käsityömestari Matleena Fofonoff.
 |
Tanja Sanilan kuvitus |
Lähes kaikilta kolttasaamelaisen perinnekäsityön osa-alueilta
on järjestetty koulutusta Sevettijärvellä, Nellimissä
ja Keväjärvellä. Taitojen siirtymiseen on hyvät edellytykset
olemassa. Perinnekäsitöitä tehdään jonkin verran
myös myyntiin ja niitä on saatavilla Sevettijärveltä,
Inarista ja Nellimistä.
Kolttasaamelaista syntyperää olevat kuvataiteilijat Tarja Sanila
ja Virpi Jefremoff ovat töissään kuvanneet kolttasaamelaisten
elämää, perinteitä ja pukimia. Tarja Sanilan töitä
on käytetty kirjojen kuvituksina ja niitä on painettu myös
korteiksi.
|