b) Kertojien
perilliset
Kerttu Vuolab
Nuorena 15-vuotiaana minä ajattelin niinkuin kaikki muutkin nuoret
siinä iässä, että näin ainutlaatuista tyttöä,
kuin tässä tepastelee, ei maailma vielä ole tähän
mennessä nähnytkään. Kuljin Tenon rantaa ja ajattelin,
että elämäni minä kyllä laitan haluamilleni raiteille
tuosta noin vaan.
Menimme isoisäni, Ándaras-Hánsa vainaan kanssa
kalaan ja meillä oli siinä soutaessamme paljon aikaa jutella.
Isoisäni kertoi jotain suvustamme, mitä jollekin sukulaiselle
oli tapahtunut kauan ennen meitä. Hän kertoi laajasti koko seutukunnan
asukkaista; ketkä minulle ovat sukua ensimmäisestä, toisesta,
kolmannesta ja vielä neljännestäkin polvesta. Juttu tuntui
kestävän pitkästyttävän kauan ja kysyinkin:
- "Ukki, mihin ihmeeseen minä tarvitsen kaikki nuo suuret sukutiedot
ensimmäisen, toisen, kolmannen ja vielä neljännenkin polven
serkuista?"
Isoisäni vastasi:
- "Lapsukaiseni, itsellesi sinä tarvitset oman sukusi tiedot.
Katsos ihminen, joka tuntee oman sukunsa, tuntee myös omat voimavaransa.
Sellainen ihminen tietää, missä kohtaa hänen sukunsa
ja hän itse on vahva ja missä heikko. Peukalo olet sinä
itse. Sinulla on vahva yhteys etusormeen, vanhempiesi sukupolveen. Vielä
isoäitiesi ja isoisiesi polveen sinulla on lujat siteet. Mutta otteemme
alkavat jo höltyä meidän esivanhempiemme polveen. Kun menemme
ajassa taakse päin, vielä kauemmas seuraavaan sukupolveen, isovanhempiemme
isovanhempiin, niin peukalon ja pikkusormen varassa emme enää
jaksa nostaa kovin raskasta esinettä. Jos tunnet kaikki kätesi
sormet, silloin myös olet koko lailla oppinut tuntemaan itsesi. Näet
sukulaisissasi heikkouksia, jotka ovat myös osa sinua, jos vain tarkemmin
uskallat perehtyä itseesi. Suvustasi löydät myös omat
hyvät puolesi ja lahjasikin. Meidän ihmisten hyvät puolemme
auttavat meitä hyväksymään itsessämme omat heikkoutemme."
Silloin nuorena ajattelin että isoisä taitaa vanhuuden höperyyksissään
kertoilla kaiken maailman joutavuuksia. Siihen aikaan Saamenmaassa ei
ollut kertojalla kovinkaan viisaan ihmisen mainetta, vaan satusetää
tai tätiä pidettiin tyhjänpäiväisenä höpöttäjänä.
Vaikka silloin vielä, yli 30 vuotta sitten, koko saamelaisyhteisö
tarinoi suullisia kertomuksiaan vuorokaudet ympäriinsä, erityisesti
syrjäisemmillä seuduilla.
Jostain syystä useimmat eivät kuitenkaan pitäneet oikeina
tarinoina muita kuin kertomuksia staaloista, haltijoista ym. ainoastaan
muinainen pakanauskonto, suulliset tarinat, muistelukset ja kertomukset
kuuluivat yhteen, eikä pidetty mitenkään sopivana, jos
vakauksellinen uskovainen alkoi kertoa tarinaa. Uskovaiset eivät
pitäneet joikaamistakaan sopivana. Usein he tuomitsivat kertomaperinteen
taitajat ja joikaajat tyhjänpäiväisiksi poskisolisteksi.
Isoisän ja äidin tarinat ohjasivat minut kirjailijan polulle
Isoisämme oli lapsuudessaan kokenut tarinoinnin aivan muuksi kuin
synniksi. Hän oli erämaassa kokenut sen hyväksi keinoksi
opettaa lapsille maaston, eläinten ja säiden tuntemusta. Tässä
kohtaa meidän saamelaisten tietokirjailijoidenkin tulisi alkaa enemmän
vaalia oppikirjoissa kertomaperinnettämme ja hoitaa oma osuutensa
sen kehittämisessä uusiin haasteisiin. Saamelaisen kertomaperinteen
siirtäminen uusille sukupolville ei voi kuulua yksistään
vain kaunokirjailijoille.
Ukkivainaa neuvoi meitä lapsenlapsiaan tarinoimalla. Hän ohjasi
satuja kertoessaan meitä havainnoimaan luontoa ja elämää.
Vanha, kokenut poromies ja kalanpyytäjä opetti meille töiden
lomassa vastuuntuntoa tarinoimalla vaikkapa eläimistä. Kertoi
kuinka ihmisen tulee tehdä työtä eläinten parissa
tarkkaavaisena ja kunnioittavaisena.
Meidän äitimme on isänsä tyttö, joka siinäkin
suhteessa on tullut hyvin paljon isäänsä. Äiti vielä
nykyäänkin puhuu meille lapsillensa kertomalla tarinoita. Meidän
lapsuudessamme hän kuvaili meille töitänsä vaikkapa
puhumalla kotieläimen suulla:
- "Nyt tästä on noustava ja lähdettävä kiireesti
navettaan. Vilgun (eräs lehmistämme) jo kuului äsken meitä
moittivan ja sanoi, että kotiväellä taitaa kello seisoa,
kun mokomat alkoivat näin viivytellä."
Joskus kymmenkunta vuotta sitten olimme äitini kanssa kaupassa ostoksilla.
Nostelimme tavaroitamme tiskille, minä kaivoin rahaa ja rupesin maksamaan.
Äiti puolestaan alkoi paketoida ostoksiamme ja kertoi tarinaa:
Ennen muinoin, kauan sitten korppi ja tiainen olivat menneet metsään
hevosella puita hakemaan. Rankoja kuormatessaan korppi mumisi ääneen:
- "Pölkyt alle, raskaammat pohjalle!"
Mutta tiainen tirskui ja väitti vastaan:
- "Ei ei ei, vaan risut, risut, risut pohjalle!"
Kuorma siis pinottiin niin kuin tiainen käski. Kaverukset paketoivat
kuorman, laittoivat reen pohjalle oksat alimmaiseksi ja koivujen rungot
vasta niiden päälle. Kotimatkalla jyrkässä alamäessä
reki kaatui ja kuorma hajosi. Korppi motkotti:
- "Minähän olisin laittanut raskaammat pohjalle, vaan sinä
et antanut. Usko vaan tästä lähtien, että kuorma varmasti
kaatuu jos reekeen pinotaan keveimmät tavarat pohjalle. Vaan sen
sijaan, silloin kun alle on laitettu raskaammat tavarat ja keveimmät
päälle, niin kuorma pysyy pystyssä ja ehjänä
kotiin saakka."
Kassaneiti ihmetteli:
- "Vieläkö Saamenmaassa on ihmisiä, jotka taitavat
ja ehtivät kertoa viisaita tarinoita kesken tavallisten arkiaskareiden?"
Minulle se tuokio ei ollut mitenkään ihmeellinen. Juuri noin
äitimme on opettanut meitä lapsiansa pienestä pitäen.
Tarinoi kaiken maailman satuja ja kertomuksia maan ja taivaan väliltä.
Saamenmaasta kertojat eivät vielä ole kadonneet, mutta vähentyneet
toki ovat. Nykyajan ihmisten taitoa kertoa tarinoita verottavat koulu,
autot, televisio, puhelimet ja kaiken maailman tekniset vempaimet, jotka
haittaavat ihmisten luonnollista jokapäiväistä keskustelua
ja kanssakäymistä. Se ja toinen toisensa ymmärtäminen
ovatkin tarinoinnin perustaa. Niin kertojan ja kuulijan sekä kirjailijan
ja lukijan tulee luottaa toisiinsa ja ymmärtää toisiaan.
Tarinan kertojan täytyy luottaa yleisöönsä ja uskoa
että juttu ymmärretään, vaikkei hän selittäisikään
kaikkea pikkulusikalla syöttäen. Selitys tappaa tarinan ja kuulija
tai lukija kokee, että häneen ei luoteta. Silloin hän voi
menettää mielenkiintonsa koko tarinaan eikä enää
viitsi korvaansa lotkauttaa. Suullisen kertomuksen kuulijallakin täytyy
olla tilaa omalle mielikuvitukselleen. Tarinan juonta kuljettavat kertojan
eleet ja äänenväri. Se taito on kirjailijoillakin, eleet
ja ilmeet vain siirretään tarinan tunnelmaan, rivien väliin.
Se onnistuu vain, jos turhat selitykset jättää pois, antaa
ajatuksen kulkea ja tarinan viedä virtana.
Syksyllä 2000 Aimo Aikio luennoi Utsjoella Davvi Girji:n
järjestämässä kirjailijaseminaarissa suullisen kertomaperinteen
tärkeästä vaikuttajasta, jolle hän antoi nimeksi oheistieto.
Jokaisella kuulijalla on ennestään valmiita tietoja, taitoja,
arvoja, kokemuksia ja odotuksia, vaikka kyseessä olisi vain kolmevuotias
lapsi. Taitava kertoja luottaa kuulijoihinsa ja virittää tarinansa
juonen yleisön oheistiedon varaan.
Saamelaisten muinainen mytologia
Muinaiset saamelaiset uskoivat että kaikella on henki: ihmisillä,
eläimillä, kasveilla, kivillä, kallioissa, saarilla, maassa,
meressä, ilmassa, avaruudessa...
Saamelainen muinaismytologia oli luonnonuskonto, joka käsitti maailmankaikkeuden
kolmitasoisena. Noitarumpu kuvastaa elämää ja koko maailmankaikkeutta
nykyisessä, menneessä ja tulevassa ajassa:
Jumaluuksien
maailma (Ipmiliid áibmu)
Tässä osassa noitarumpua oli kaikista jumalista korkeimmassa
asemassa ukkosen jumala, Dearpmes.
Elävien
maailma (Eallevaččaid áibmu)
Tässä osassa noitarumpua pääjumalana oli aurinko,
Beaivi.
Manala (Kuolleitten
maailma, saameksi Jábmiid áibmu)
Tässä osassa noitarumpua manalan jumalien päällikkönä
palvottiin esiäitiä, Máttaráhkkua.
Jumaluuksien ja elävien maailmoiden välillä ero oli niin
suuri, että tavallinen ihminen pystyi ottamaan yhteyttä jumaluuksiin
vain uhraamalla. Ainoastaan kyläyhteisön (siida) noidalla
/ shamaanilla (noaidi) oli taito saada yhteys jumaluuksien
maailmaan. Tavalliset ihmiset uhrasivat seitapaikoilla, jotteivät
saisi jumalten suuttumusta itselleen onnettomuuksina. Seitoina pidettiin
huomioita herättäviä kiviä, saaria, vaarojen huippuja
ja muita erikoisia maamerkkejä. Myös puiden rungoista veistettiin
seitapatsaita. Elävien ja kuolleitten maailmojen välillä
ero ei ollut niin suuri, etteikö tavallinen ihminen olisi voinut
kohdata kuolleitten maailman jumaluuksia. Ihminen saattoi jopa itse käydä
jututtamassa Manalan jumalia niin valveilla ollessaan kuin nukkuessaankin.
Muinaisen saamelaisuskonnon mukaan paratiisi oli saivo (sáivu),
joka oli monipohjainen järvi. Sellaisena pidettiin mm. Paistunturin
Luomusjärveä, joka on Karigasniemen Ailikkaan lähellä
(Áiligas = heilige = pyhä). Se alue on muutenkin ollut saamelaisille
pyhää: siellä on kaksi Pyhäjärveä,
Pyhäjoki, Sulaoja ja Luomusoja, joka on se paikka,
josta jumalat maailman luomisen aloittivat.
Luonnon jumaluudet
Luonnon jumaluudet olivat yleisjumalia, jotka hallitsivat koko maailmankaikkeutta,
avaruutta, tähtiä, revontulia, meriä, maita, vaaroja, soita,
järviä, jokia, kasveja, eläimiä, ihmisiä ja kaikkea
muutakin maassa, maan alla ja taivaalla:
Ylimmäinen
jumala Ukko, pohjoissaameksi Dearpmes, inarinsaameksi Äijjih,
eteläsaameksi Hovregállis, vastaa suomalaisten Ukko
Ylijumalaa. Ukko näytti voimiaan mm. ukonilmalla ja se on jäänyt
käyttöön paikannimissä: Dearpmesvárri
(Dearpmesvaara), Äijjihsuolu...(Ukonkivi, Ukonjärvi...)
Ahku (Áhkku),
oli Dearpmeksen vaimo. Hänen kunniakseen ovat jääneet paikannimet:
Akuvaara (Áhkovárri), Akujärvi
(Áhkojávri), Akukoski (Áh'guoika),
Akujoki (Áhkojohka)
Aurinko /
Päivä (Beaivi), alkuvoima ja jumala, joka vaikutti
kaikkiin muihinkin jumaliin.
Elinkeinojen jumalat
Toimeentulon jumalat (Birgejumi ipmilat) suojelivat ihmisten
elinkeinoja ja toimeentuloa:
Tuulen jumala
(Biegga-almmái) määräsi, mistä päin
tuulee. Siinä mielessä se kuului myös luonnon tai yleisten
jumalten joukkoon. Mutta sen lisäksi se ohjaili villipeuralaumojen
liikkeitä, koska peura (myöhemmin poro) on eläin, joka
aina kulkee kohti tuulta. Villipeuran pyynti oli muinaisille saamelaisille
kaikkein tärkein toimeentulon lähde, siksi tuulen jumalaa palvottiin
hyvin tärkeän elinkeinon säätelijänä, nimittäin
peuranpyynnin jumalana. Inarijärven länsipuolella piirtyy
taivasta vasten tv-masto Tuulispään laelta, saameksi
vaara on nimeltään Bieggaoaivi. Se on ollut tuulen jumalalle
pyhitetty maamerkki, joka näkyy kauas Inarille.
Veden jumala
(Čáhceálmmái) säätää
kalastusta.
Metsästyksen
jumala (Leaibealmmái) hallitsee pienemmän riistan
metsästystä, vaan ei peuranpyyntiä. Lepän parkilla
voi värjätä nahkaa punaiseksi. Sen vuoksi muinaisuskonnon
mukaan lepän parkilla ja riistan verellä oli tärkeä
yhteys. Leppää palvottiin, koska uskottiin että siinä
asuu pyyntionnea säätelevä jumala.
Kuu (Mánnu)
oli myös hyvin tärkeä muinaisjumala. Syyt siihen ovat havaittavissa
vieläkin. Kuun vaikutus on yhä tuttu luontaiselinkeinosta elantoa
hankkiville ihmisille: milloin on paras aika kalastaa, niittää
heinää eläimille, leikata kenkäheinää, teurastaa
eläimiä, pyytää riekkoja ansoilla
Yleinen toimeentulon
jumala (Vearaldenalmmái) hallitsi kattavasti kaikkia
elikeinoja.
Ihmisyhteisön jumalat
Hallitseva
isä (Ráđđenáhčči) oli
ihmisyhteisön jumalista tärkein. Hän hallitsi ihmisten
keskinäistä kanssakäymistä ja ihmisyhteisön toimintaa.
Hänestä käytettiin myös nimeä jumala (Ipmil
/ Jubmel), jonka kristinusko omaksui myöhemmin käyttöönsä.
Hallitseva äiti
(Ráđđenáhkká) edellisen vaimo
Hallitseva poika
(Ráđđenbárdni) edellisten poika
Hallitseva tytär
(Ráđđennieida, myös Ránánieida)
edellisten vanhempien tytär
Manalan jumalat
Kuolleitten maailman jumalat (Jábmiid áimmu ipmilat)
hallitsivat ihmisten keskinäistä kanssakäymistä ja
auttoivat ongelmissa, jotka haittasivat kyläyhteisön elämää:
Esiäiti
/ Maaemo (saameksi Máttaráhkku) hallitsee
koko ihmisyhteisön elämää.
Kodin naisjumala
(Oveneukko, saameksi Uksáhkká) suojelee ihmisten
asumista ja kodan tai talon oviaukkoa sekä eläinten ja lintujen
pesiä.
Syntymisen säätelijä
/ Sarahkka (noitarummussa keskimmäinen kolmesta vierekkäisestä
naisjumalasta, saameksi Sáráhkká) suojelee
kohdusta alkaen tyttölapsia ja naisia koko elämän ajan.
Metsästyksen
naisjumala (Jousieukko, saameksi Juksáhkká)
suojelee metsästäjiä sekä varjelee miehiä ja
poikalapsia kohdusta alkaen koko elämän ajan (suomeksi jousi,
nykysaameksi dávgi, muinaissaameksi juks, juoksa).
Miten ihminen syntyi muinaisen saamelaisuskonnon mukaan?
Ráđđenbárdni antaa sielun Máttaráhkkulle,
joka tekee sielulle sikiön ja antaa sen Sáráhkkálle.
Sáráhkká toimittaa sielullisen sikiön naisen
kohtuun, hoitaa sitä synnytykseen asti ja suojelee vielä sen
jälkeenkin koko eliniän. Näin oli syntynyt tyttölapsi.
Mutta kun sikiö oli jo naisen kohdussa, saattoikin tulla väliin
Juksáhkká, joka alkoi hoitaa poikasikiötä siihen
asti, kunnes Sáráhkká tuli naista auttamaan synnyttämisessä.
Syntymän jälkeen poikalapsen otti jälleen suojelukseensa
Juksáhkká, joka varjeli häntä koko loppuelämän
ajan.
Suojelijat, Tietäjät ja Pyhäväki
Suojelijat (Suodjaleaddjit), Tietäjät
(Diehttit) ja Pyhäväki (Bassiveahka) neuvoivat
ihmisiä kaikenlaisissa vaikeuksissa unien kautta. He toimivat manalassa
ja hoitivat sieltä käsin ihmisten elämää:
Posion naishaltija
(Boassoáhkká) suojelee kodan posiota, (alue, joka
on arinan ja kodan peräseinän välissä) jotta siellä
olisi aina ruokaa ja kodan asukkaiden omaisuus säilyisi tallessa.
Kentänpään
eukko (Gieddegeažegálgu) on paljon tietävä
haltija, joka neuvoo ongelmissa ja valvoo ihmisyhteisön moraalia.
Pyhimykset (Bassiveahka),
entiset tietäjät, noidat, kätilöt ja parantajat.
Pyhimyksiä saattoi olla noitarummussa enemmänkin. Nämä
suojelivat ihmisiä ja valvoivat kyläyhteisön moraalia.
Haltijat ja satuolennot
Haltijat
(Háldit) ja satuolennot / satuhahmot (máinnaseallit
ja máinnasfuođđut ) suojelivat ja hoivasivat ihmisiä
ja valvoivat kyläyhteisön käyttäytymistä ja moraalia.
Merenneito
(Áfruvvá), meren haltija, joka voi olla myös
hukkuneen naisen haamu. Tämä haltija on Skandinaavinen laina.
Lähteen
haltija (Čáhkalakkis)/Aarteen haltija, jolla
on hopea- ja kultarahoja päässään ja vatsassaan. Aarteen
haltija on leikkisä otus ja siksi sitä saattoikin pyytää
vaikkapa nutukkaalla: Ihminen irrottaa kenkänsä pauloista, ottaa
paulan ja piiloutuu sen pärkisen (nyörin) pään kanssa
pensaaseen odottamaan. Otus huomaa kengän ja ryömii sen sisään.
Istuskelee nutukkaassa ja leikkii paulalla. Alkaa kääriä
paulaa ympärilleen ja hokee:
- "Minä käärin, käärin ja aina vain käärin".
Lopulta se käärii paulan kokonaan itsensä ympäri,
kunnes näkyvillä on enää sen pää. Nyt ihmiselle
on helppoa saada se kiinni. Ei tarvitse kuin mennä ja ottaa lähteen
haltija syliinsä ja avata sen aarreluukut päässä ja
vatsassa. Mutta täytyy muistaa, että kaiken riistämisellä
ihminen saa päällensä vain ahneen kirouksen ja huonon onnen
palkakseen moisesta röyhkeydestä.
Vesiraukka
(Čáhcerávga, suom. myös näkki)
on veden haltija, joka voi olla myös veteen hukkuneen ihmisen haamu
tai kuvajainen, on kateellinen eläville ihmisille, jotka se mielellään
ottaisi veden alle valtakuntaansa, erityisesti lapset, joilla on edessään
vielä pitkä elämä. Vesiraukka oli entisajan lapsenvahti,
mutta on siitä ollut apua vielä nykyisinkin.
Kiusanhenki
(Čáráhus) on haltija, joka kiusaa ihmisiä
unessa. Se on ihmisille sekä kiusaksi että häpeäksi.
Sitä nimitystä käytetään myös laimeana kirosanana:
- "Kakarat senkin kiusanhenget, tulkaa välittömästi
pois heikolta jäältä, ja heti!"
Silloin lapset käyttäytyivät vanhemmillensa kiusanhenkinä
ja olivat heille sekä kiusaksi että häpeäksi.
Painajainen
(Deattán) on haltija joka istuu yöllä nukkuvan
rinnan päällä jonkun eläimen tai linnun hahmossa.
Se aiheuttaa ihmiselle painajaisia, ahdistusta ja huonounisuutta tai vie
unen kokonaan. Silloin häntä on alkanut vainota painajainen.
Äpärä
(Eahpáraš) oli lasten suojelija. Tämä haamu
oli tapetun lapsen tai sikiön henki, jonka ihmiset kuulivat itkevän
metsässä. Se voitiin myös nähdä alastoman lapsen
hahmossa. Se saattoi olla katkera, kun ei saanut itse elää ja
halusi kostaa oman kuolemansa eläville ihmisille käyttäytymällä
vihamielisesti.
Äpärä saattoi kertoa jonkun elävän lapsen ahdingosta.
Jos se näkyi tai kuului, se merkitsi, että ihmiset kohtelivat
huonosti jotain lasta tai joitakin lapsia. Silloin noidan täytyi
selvittää, miksi Äpärä itkee. Kun syy selvisi,
vääryys oli oikaistava. Väärintekijää tuli
rangaista, jotta Äpärä saisi rauhan. Kristinuskon vaikutuksesta
tätä haltijaa alettiin vaientaa kastamalla.
Maahinen
(Ganes-Ulda-Gufihtar) asuu maan alla. Ne ovat oikeitten
ihmisten näköisiä haltijoita, jotka saattoivat tulla joskus
paimentamaan porojaan maan päälle. Niillä saattoi olla
myös lehmiä, lampaita ja vuohia. Kun joku näki niiden eläinlauman
ja ennätti heittää leu'un, rahan tai jonkun muun metalliesineen
sen yli, niin silloin sai itselleen maahisten eläimiä niin paljon
kuin hänen itsensä ja hänen leukunsa väliin oli karjaa
jäänyt. Maahisten porotokassa on paljon vitivalkoisia tai pikimustia
poroja. Tätä haltijaa käytettiin selityksenä, jos
joku yllättäen rikastui tai köyhtyi.
Jos jollakin paloi talo tai poro-omaisuus tuhoutui, silloin selitettiin,
että hän oli asettunut asumaan maahisten asuinpaikan päälle.
Jos joku huolimattomuuttaan tai kiireissään kaatoi tulikuumaa
vettä maahan, siitäkin seurasi onnettomuutta. Maahiset suuttuivat
ja kostivat. Järjestivät ihmiselle hankaluuksia tai muuten veivät
hänen onnensa kokonaan.
Kristinuskon vaikutuksesta alettiin kertoa, että maahiset ovat Aatamin
ja Eevan lapsia. Häpeissään he piilottivat maan
alle suurimman osan lapsistaan, jottei Jumala näkisi, kuinka
paljon heille kaiken kaikkiaan olikaan lapsia syntynyt.
Nilla Outakosken mukaan Lars Levi Laestadius oli itse saamelainen,
joka hyvin tunsi saamelaista mytologiaa ja satuolentoja. Laestadius osasikin
leimata haltijat, äpärät, kummitukset ja maahiset huonolla
maineella, jotta saamelaiset luopuisivat pakanauskostaan, jumalistaan
ja haltijoistaan.-
Kummitus
(Gobmi) oli kuolleen ihmisen vihainen henki, josta ei tiedetty
tarkalleen, mistä se oli katkeroitunut. Se saattoi olla tapetun tai
elämässä nöyryytetyn tai ryöstetyn ihmisen haamu,
joka halusi kostaa oman kärsimyksensä eläville ihmisille.
Kristinusko vaikutti myös tähän haltijaan ja antoi sille
huonon maineen. Sitä alettiin vaientaa multaa heittämällä,
"siunaamalla maahan".
Kortto /
Koranus / Huonon onnen haltija (Gorremaš / Guoržžu)
on ruma, likainen ja iso haltija, joka pelottelee lapsia, etteivät
he lähtisi luvattomille teille. Siten sekin oli "lastenkaitsijana"ja
muutenkin valvoi kyläyhteisön moraalia. Halkaisemattomia ydinluita
ei saanut heitellä maastoon, ettei kortto kurkistele pahalla silmällä
luuaukosta ja aiheuta onnettomuutta.
Pahaa ei saanut toiselle ihmiselle toivoa. Jos toivoi toiselle huonoa
onnea vaikka poronhoidossa, saattoikin itse saada päällensä
korton kirouksen. Pahaa toivonut ei enää voinutkaan paimentaa
tunturissa porojaan, kun ei tarjennut olla edes ulkona, vaan joutui kyyhöttämään
kodan lämmössä.
Syöjätär
(Háhtean) / yön ja pahojen voimien
haltija. Hallitsee tunturirinteiden ja laaksojen yönpuolta, sekä
vuoden pimeätä puolta, 23.9. - 21.3. välistä aikaa
että kylmyyden voimia. Suojelee pahoja henkiä, villipeuroja
ja on iljettävien hyönteisten esiäiti. Raatokuoriainen
on sen sanansaattaja ja apulainen.
Haltija
(yleishaltija, saameksi Háldi) on kallion, vaaran, jängän
tai muun erikoisen maamerkin henki. On edelleen havaittavissa paikannimissä.
Kaarasjoki-varrella Haltijalla on kauas näkyvä vaara Hálddečohkka,
Alattio / Alta on alunperin ollut saameksi nimeltään
"Iso haltija" (Stuorra Háldi), näiden
lisäksi suomalaisille on hyvin tuttu Haltijatunturi, joka
on Suomen korkein tunturi, sekin oli pyhitetty tälle haltijalle.-
Jättiläinen
(Jiehtanas) on skandinaavinen laina. Satuolento, joka on ahne,
paha ja tyhmä.
Lavarukko
/ Lavareukko (Láváráddjá / Láváráhkku)
on haltija, joka asustaa ison kiven takana, pensaikossa tai kenkäkomerossa,
niin kuin meidän lapsuuden kodissamme. Se tekee lapsista oikukkaita
ja palkitsee heitä kestitsemällä, kun ovat olleet tuhmia.
Kun kiukutellut lapsi palasi takaisin vanhempiensa luokse, nämä
kysyivät: "Kuinka hyvin se Lavareukko sinua kestitsi?"
tai "Miltäs Lavarukon saappaanvarret maistuivat?"
Lintukodin haltija
(Lottežanáhkku) / Lintusten eukko, peukalon
kokoinen luonnon haltija, joka asuu Lintukodissa (Bárbmu).
Hyönteiset ja muuttolinnut menevät hänen luokseen talveksi
hoitoon.
Peukaloiset
ja kääpiöt (Lotteanolbmot ja -álbmot
/ Állanguhkkosas olbmot ja -álbmot) ovat hyvin
pienikokoisia haltijoita, jotka suojelevat aarretta, rakennusta, maamerkkiä
tai mitä tahansa arvokasta. Vastaavina hahmoina suomalaisilla oli
kääpiöt ja peukaloiset.
Luhtakka
(Luhtat) / pahan haltija, jonka käskyläisinä
ja apulaisina ovat syöpäläiset, erityisesti lutikka. Tämä
haltija on myös staalon vaimo, joka käyttäytyy kuin Staalo,
josta lisää hieman myöhemmin.
Eläinten
esiäiti (Máddu) suojelee kaikkia eläinlajeja.
Tämä haltija ottaa rääkätyn eläimen hahmon,
alkaa näkyä ihmiselle ja tulee puolustamaan suojattiaan, jos
eläin joutuu kiusanteon takia kärsimään tuskaa. Kun
esimerkiksi sammakkoa revitään ja satutetaan tahallisesti, silloin
Eläinten esiäiti ottaa itselleen sammakon hahmon (Cubbomaddu)
näkyväksi muodokseen ja tulee puolustamaan ahdinkoon joutunutta
eläinparkaa.
Máisá
on petoeläinten haltija, jonka voimia voi hillitä hyvän
tuoksuisella maarianheinällä (Anthoxanthum odoratum).
Máisá viekottelee nuoria miehiä rakastumaan itseensä,
jotta poropaimenet lähtisivät sen perään ja pedot
saisivat rauhassa tappaa tokassa poroja mielin määrin. Máisá
saattaa yllyttää myös naista kajoamaan (seksuaalisesti)
poikalapseen.
Naavisemo
(Njávean) / auringon puoleisen maan ja hyvän
haltija, joka hallitsee auringonpuoleisia rinteitä ja laaksoja,
sekä valon aikaa vuodesta, 21.3.-23.9. että lämpimän
voimia. Suojelee hyviä henkiä, kesyjä poroja sekä
päiväperhosia ja kukkakärpäsiä, jotka pölyttävät
esimerkiksi hillan (Rubus chamaemorum) kukat.
Irstauden haltija
(Roahcu) yllyttää miehiä käyttäytymään
väkivaltaisesti (seksuaalisesti) naisia ja jopa tyttölapsia
kohtaan.
Rutto (Rohttu)
kuoleman liittolainen ja tautien haltija, joka näyttäytyy mustan
kissan tai mustarotan hahmossa. Tämän otuksen voimat ihminen
voi kumota sylkäisemällä kolmesti vasemman olkapäänsä
yli.
Tautien haltija
/ Lahopuun haltija (Ruoidná) asuu lahossa koivun
pökkelössä. Jos kotaan tuotiin polttopuuksi lahoja puita,
niin tämä haltija pääsi käsiksi ruokiin ja toi
taudin jollekin kodassa asuvalle. Käytettiin selityksenä, kun
joku kodan asukkaista alkoi sairastaa ja näivettyä.
Kalojen haltija
(Skáimmadas) on kalojen ja kalavesien suojelija, joka näyttäytyy
ihmisille kaksisarvisena kalana. Se vihastuu jos vesistön rannalla
tai vesillä mekastetaan tai huudetaan turhaan. Sen vihan sai laantumaan,
kun uhrasi sille linnun lihaa. Maailmassa on paljon hassuja sattumuksia,
kappas vain Inarin kunnan vaakunassa taitaa olla tämän haltijan
kuva.
Kateuden haltija
(Skoarru) aiheuttaa mm metsästykselle huonoa onnea. Sen voimat
voi kumota puisella seitapatsaalla. (samoin mitätöitiin myös
korton ja muiden haltijoiden pahat voimat)
Mörkö
(Skunka) on haltija, joka vilahtaa kissan tai koiran hahmossa.
Se asuu uunin tai kiven takana. Vertauksen vuoksi voi mainita että
suomalaisten mörkö myös näyttäytyy, kun lapset
ovat olleet tuhmia.
Para (Smiergáhttu
/ Bára) on haltija, joka suojelee nautoja ja muita kotieläimiä.
Jos ihminen hoitaa niitä huonosti tai vahingoittaa tahallaan, silloin
Para tulee puolustamaan eläimiä ja kostaa niiden puolesta. Suomalaisillakin
oli muinaismytologiassaan juuri täsmälleen sama haltija. -
Staalo /
Joulustaalo (Stállu / Juovlastállu)
on iso, ylimielinen, tyhmä ja ahne haltija, joka erityisesti joulun
ja pimeän aikaan ajaa eläinraidolla. Raidossa ovat vetojuhtina
metsän villieläimet hiirestä karhuun. Jos kodassa meluttiin,
silloin staalon raidon villieläimet vauhkoontuivat ja staalo suuttui.
Se hyökkäsi kotaan pahat mielessään ja pisti säkkiin
kaiken minkä ehti, vaikka lapsia, jos oikein huonosti kävi.
Silloinkin staalo suuttuu ja ryntää sisälle tekemään
pahojaan, jos ulkona on roskia, puun lastuja, suksia tai leikkikaluja
sikin sokin pitkin pihaa. Hiiri, joka juoksee staalon raidossa ensimmäisenä,
ei pääsekään jonkin kapulan yli, vaan koko raito joutuu
pysähtymään. Staalo raivostuu, syöksähtää
sisälle ja ottaa povestaan rautaputken, jolla se imaisee talon asukkailta
aivot päästä.
Kuutamon loisteella tai hämäränä päivänä
staalo voi piiloutua mäenlasku paikan alle vaanimaan laskettelijoita.
Näin kerrottiin ennen sähkövaloja, etteivät lapset
olisi menneet hämärän aikaan laskettelemaan henkensä
kaupalla.
Myös Staalo oli ihmisille ennen vanhaan lastenvahtina ja pihojen
siivousvalvojana. Se saattoi lymyillä missä vain. Jopa tähtitaivaallakin
näkyy heistä eräs, joka onkin staaloista kaikkein mahtavin,
nimeltään Riibmagállis. Se ratsastaa tähtitaivaalla
Maailmankaikkeuden hirven (Stuorra Sarvva) selässä.
Staalot ja maahiset ovat nykyisten saamelaisten tutuinpia satuhahmoja.
Staalo mokoma onkin mennyt syömään suurimman osan meidän
haltijoistamme ja maahisveijarit ovat piilottaneet maan alle loput satuolennot,
mitkä vain staaloilta kerkesivät.
Kuvajainen
/ Kaksoisolento (Veaiga) on haltija, joka näkyy ihmisen
omassa hahmossa tai hänen sulhasensa, morsiamensa, miehensä,
serkkunsa, ystävänsä, tai hänen vihollisensa kaksoisolentona.
Tämä haltija kehoittaa näkijäänsä olemaan
varuillaan, koska ihan pian tai lähiaikoina hänelle tapahtuu
jotakin merkittävää. Jonkun kuvajainen voi varoittaa näkijäänsä
tapaturmasta, tai muusta uhkaavasta tai hyvin inhottavasta sattumuksesta.
Tämän haltijan saattoi nähdä myös omaehtoisesti,
esimerkiksi nuoret neitoset tekivät taikakeinojaan, jotta näkisivät
tulevan sulhasensa hahmon.
Jos tämän haltijan näkee tahtomattaan, se voi tapahtua
missä vain ja missä yhteydessä tahansa. Kaksoisolennon
näkyminen voi kertoa suuresta onnesta tai onnettomuudesta ja voi
olla jopa kuoleman sanansaattaja.
Vuovru on
iso haltija, joka on erittäin paha, ylimielinen, tyhmä ja ahne.
Se saattoi tulla yöllä kotaan, tulen äärelle. Jos
siellä ei ollut vettä, niin se janoissaan imaisi joltakin nukkujalta
rautaputkella aivot päästä. Nykyään on Staalo
ottanut itselleen toimet, jotka ennen kuuluivat tälle pelottavalle
haltijalle.
Yhteenveto
Kertomukset ja satuhahmot ovat minulla elämässäni kulkeneet
mukanani joka paikassa ja koko ajan, ihan tähän päivään
saakka. Minun mielestäni Tenon varrella, Seitalassa, lapsuuden
kotimme kenkäkomerossa asuu edelleen lavarukko, rannassa vaanii vesiraukka
ja niityllä loikkivat sammakkoina eläinten esiäidin jälkeläiset.
Vielä nykyäänkin lapsena kuulemani tarinat heräävät
henkiin muistojeni kautta. Kotiseutuni maisema yhä kertoo minulle
tarinoita luonnossa kulkiessani. Kuulen kertomuksia muuttolintujen viserryksessä,
tunnen nuotion lämmössä tulen haltijan läheisyyden
ja näen iltaruskon hohteessa satujen äärettömän
väriloiston.
Minun lapsuudessani aikuiset opettivat meitä tarinoimalla, eivätkä
jankuttaneet ja selittäneet kuinka vaarallinen ja terävä
leuku voi olla. Mutta leuku saattoi alkaa muistella, kuinka se oli syntynyt
tulessa. Ei meitä myöskään kielletty koskemasta vasta
terotettuun leukuun, vaan joku alkoi leikkamaan sillä vaikkapa leipää
ja työn lomassa kertoi leu'un tarinaa kuin se olisi ollut elävä
olento, vaikka kyseessä olikin eloton esine. Suullinen kertomaperinne
antoi työkaluille hengen. Aikuiset totuttivat lapset hyödylliseen
työhön. Samalla lapset oppivat itse käytännössä
varomaan terävää veistä. Tottuivat käyttämään
puukkoa ja oppivat vuolemaan niin etteivät viiltäneet sormensa
haavoille.
Suullisissa tarinoissa haltijat auttoivat lasta sisäistämään
tietoa ja taitoa. Sadut opettivat häntä huolehtimaan itsestään.
Aikuiset kertoessaan tarinaa ohjasivat lapsia. Kertomuksen ohella lapsi
sai itse kokeilla ja opetella työkalun käyttämistä.
Tarinaa kertova aikuinen oli näkemässä ja heti auttamassa
lasta, jos pieni veistäjä satutti itsensä. Lait, määräykset,
käskyt, kiellot ja selitykset ovat vain pinnallisia sanoja. Ne eivät
ohjaa ja auta vaaratilanteessa. Tarinat sen sijaan kehittävät
luovaa ajattelua ja siihen kykenevä ihminen pelastaa itsensä
monesta satimesta.
Tilastojen laskelmien mukaan ihmisellä on keskimäärin
hyvä olla silloin kun pää on pakastimessa ja jalat paistinuunissa.
Näin vähän numerotietoihin perustuva opetus välittää
ihmisen tunteista, kokemuksista tai odotuksista. Tarinointi sitä
vastoin korostaa ja kunnioittaa ihmistä ja elämää.
Satujen kautta ihminen tajuaa ettei harakka ole pelkästään
harakka, vaan se on elollinen olento, jolla on myös henki, jota tiede
(biologia) ei edes tosiasiaksi tunnusta.
Olen tässä luetellut suurimman osan meidän muinaisjumalia,
suojelijoita ja haltijoita, jotka olen koonnut seuraavista lähteistä:
- Tenonlaaksossa lapsuudessani kuulemani tarinat, joita kertoivat isoisäni,
äitini, sukuni ja koko ympäröivä saamelaisyhteisö
viisi- ja kuusikymmenluvuilla
- Aikio Annukka ja Samuli: Lentonoidan poika WSOY 1978
- Erkki Itkonen: Inarinsaamelaisia kielennäytteitä, S-U
seura Helsinki 1992
- T. I. Itkonen: Suomen Lappalaiset II (sivut 306-359) WSOY 1948
- Terho Itkonen: Uskomus-, tarina- ja satuaineistoa Tenon varresta,
Aikakauskirja 71. S-U seura 1971
- Nils Jernsletten ja Ørnulv Vorren: Tromssan yliopistossa
saamelaiskulttuurin luentoja kevätlukukauden aikana 1978
- A. V. Koskimies ja T. I. Itkonen: Inarinlappalaista kansantietoutta,
S-U seura Helsinki 1978- Nilla Outakoski: Rovaniemen kaupungin kirjastossa
luento vuosien 1975 ja 1976 vaihteessa
- Paavo Ravila: Reste Lappischen Volksglaubens, S-U seura Helsinki
1934
- J. Qvicstad: Lappiske eventyr og sang, Oslo 1927
- Pekka Sammallahti: Saamelaiskulttuurin luentoja Oulun Yliopistossa
vuosina 1978-1981
- Johan Turi: Kertomus saamelaisista, käänt. Samuli Aikio
1979
|